כלי תיפוף וכלי נגינה חינוכיים

כלי נגינה חינוכיים

כלי תיפוף וכלי נגינה חינוכיים

למה אנו מגדירים כלי נגינה כחינוכיים ?

כבר לפני שנים רבות הבינו שהמוזיקה היא צורת ביטוי ספונטנית ונלמדת בקלות רבה יותר מאשר השפה הוורבלית.

היא מהווה שפה אוניברסלית המעבירה רגשות וניתן באמצעותה לטפל בקשיים רגשיים.

המוזיקה אינה המטרה בטיפול, בו המטפל אינו בהכרח מלמד מוזיקה, שירה או נגינה, אלא משמשת רק אמצעי להשגת מטרות הטיפול השונות.

כבשיטות תרפיה אחרות ניתן לערוך טיפול הן באופן הפרטני בו שותפים מטפל ומטופל, והן באופן משפחתי או קבוצתי.

אחת הדרכים הטובות לגרום לילדים או למטופלים בכלל להתחבר לטיפול או להביע רגשות היא דרך מוזיקה ,

הטיפול והתרפיה במוזיקה מצליחים להוציא את המטופל מאיזור ה”נוחות” בו הוא נמצא עם עצמו ולפתוח אותו כלפי העולם החיצוני , בין עם ע”י שיתוף פעולה מוזיקלי ע”י שיח נגינתי , או בין אם האזנה ותנועה בזמן מוזיקה .

לפני הכל בואו נגדיר את קבוצות הכלים – 

כלי נגינה קצביים : כל כלי הנגינה שאין להם תווים מלודיים ואינם מנגנים צלילים אלא מנגנים קצב , לדוגמא :

דרבוקות , תוף איסוף , מצילות , קונגס , בונגס , רוטוטם , טימבלס , שייקרים וכו .

כלי נגינה מלודיים : כלי נגינה אשר מבוססים על תווים , לדוגמא :

אורגניות , קסילופון , מטאלופון , מפוחית , כלי נשיפה .

אז אילו כלי תיפוף וכלי נגינה חינוכיים יכולים לעזור לנו בטיפול או בהפעלה ?

ניקח לדוגמא את תוף האיסוף הגדול ,

תוף האיסוף הוא למעשה מרכז קצב גדול אשר יכול להכיל כמה כפות ידיים בו זמנית , ע”י הובלת המפעיל או המטפל , שאר המשתתפים יכולים לחקות את המפעיל ואת תנועותיו והקצב אותו הוא מפיק , אך ברגע שהמטפל או המפעיל יעביר את שרביט ההובלה לאחד המשתתפים , המשתתף הנבחר יוכל להביע את רגשותיו דרך התיפוף .

למעשה המשתתף המוביל כבר לא רק מביע את רגשותיו על התוף אלא, הופך להיות דמות מובילה כאשר ידיים נוספות מובלות אחריו .

כך הפכנו את המובל למוביל והעצמנו את בטחונו , אישיותו ואף הוספנו לו אלמנט של חוזק .

תוף האיסוף הוא רק דוגמא אחת קטנה כיצד אנו יכולים להשתמש בכלי נגינה חינוכיים על מנת להעצים מישהו באמצעות מוזיקה.

 

נגינה בצבעים –

עוד שיטה מוכרת לטיפול במוזיקה ובמיוחד בהפעלה קבוצתית היא עבודה עם עיקרון הצבעים ,

אם תיקחו למשל כלי נגינה צבעוניים , לדוגמא:

קסילופון , בום וויקרס , מטאלופון , אורגנית עם קלידים בצבעים (ניתן לשים מדבקות)

כאשר כל צבע משוייך לצליל וכל צליל מאפיין תו , יוכל המנחה (בעבודה מוקדמת) לבנות מערך שיעור לנגינה בקבוצה ,

כל כלי נגינה מקבל דף תווים בצבעים אשר תואמים את צבעי הכלי עליו הילד מנגן .

בצורה כזו ניתן ליצור תזמורת מלאה של נגנים כאשר כל נגן או קבוצת נגנים תופסים חלק בעיבוד היצירה .

לתזמורת צבעונית כזו ניתן לשלב תמיד ילדים אשר ינגנו על כלי נגינה קצביים כגון :

בונגוס , קונגס , רוטוטמס , דרבוקה , קחון ועוד .

סוגי כלי תיפוף וכלי נגינה חינוכיים מומלצים :

תוף איסוף , תופי מרים , פסנתר ריצפתי , שייקר , מצילתיים , פעמונים , פעמון פרה , קסילופון , מטאלופון , פעמון אגוגו , דרבוקה קטנה , צמיד פעמונים , מרקס , תוף לשונות , בונגוס , קונגס , כחון , קחון .

שימוש בכלי נגינה למטרות שונות :

  • טיפול במוזיקה
  • ריתמוזיקה
  • גני ילדים
  • הפעלות מוזיקליות
  • טיפול רגשי
  • סדנאות קצב

 

הרשמה לרשימת תפוצה

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו עדכונים לתיבת הדואר שלכם.

דילוג לתוכן