בניית אקורדים

אקורד משולש (= " בסיס") הוא אקורד המורכב  מ 2 מרווחים "מעל שם אחד", כלומר מ-3 צלילים מתוך סולם צלילים (שורש, טרצה, קווינטה). האקורד יכול להיות מז'ורי או מינורי, וכולל את הצלילים 1 - צליל בסיס, 3 - שם שלישי מהבסיס, 5 - שם חימישי מהבסיס

איך בונים אקורד משולש:

לדוגמה, אם ניקח את התו C , אז האקורד יהיה מורכב מתווים C+E+G

אם ניקח תווים לבנים מתו דו לתו דו הבא רק קלידים לבנים, נקבל סולם שנקרא "סולם דו מז'ור". התווים הם: C, D, E, F, G, A, B.

אם נבנה אקורד על כל אות - בוחרים אות ועושים רצף של 3 אותיות מעל שם אחד. נקבל אקורדים על דרגות (תווים) של הסולם.

מרווח מעל שם אחד נקרא "טרצה".
המרווח הזה יכול להיות מורכב מ 3 חצאי טון = "טרצה קטנה", או מ 4 חצאי טון = "טרצה גדולה"

מרווח הראשון קובע את האופי של האקורד.
טרצה קטנה ואחר כך טרצה גדולה = אקורד מינורי.
טרצה גדולה ואחר כך טרצה קטנה = אקורד מז'ורי
עוד דוגמאות:
אקורד פה מז'ור = F+A+C
אקורד סול מז'ור = G+B+D

תפקידי הצלילים באקורד משולש:

תו 1 (השורש): קובע את שם  האקורד (לדוגמה, C או D).

תו 3 (הטרצה): קובע את מצב הרוח של האקורד. את אופי האקורד – אם הטרצה היא גדולה (באיטלקית "מז'ור" = גדול) - המרחק בין השורש לטרצה הוא 4 חצאים ואחריו מרווח של 3 חצאים, אז האקורד הוא מז'ורי, ואם הטרצה ראשונה היא מינור (באיטלקית מיף"מינור" = קטן) , כלומר המרחק הוא 3 חצאים, ואחר כך מרווח של 4 חצאים, אז האקורד מינורי.

תו 5 (הקווינטה):  משלים את המבנה של האקורד.

אקורד מרובע:
6, 7, 9, 11, 13, 15

זאת היא תוספת של תו אחד או יותר לאקורד "בסיס".
"מספר" = מציין את מספר שם התו מתו הראשון (שם האקורד) שרוצים להוסיף.

 האקורדים המרובעים , זה כל מה שמעבר לחמישה שמות עוקבים וכוללים עד 2 אוקטבות (שנקראת גם בשם "אוקטבה מורחבת") וכוללים תוספת של:
6, 7, 9, 11, 13, 15

6 (סקסטאקורד) = אקורד בסיס + 1 טוֹן
7 (ספטאקורד) = תוספת
 של אחד וחצי טון לאקורד בסיס, או טון אחד מתחת לשם האקורד.
maj7
 =  אקורד מידג'ר. תוספת של 2 טון לאקורד בסיס או חצי טון מתחת לשם האקורד.

9 (נונטקורד) = טון אחד מעל אוקטבה של שם האקורד (כמו sus2). כברירת מחדל כולל בתוכו גם אקורד 7.

11- כמו sus4. רק אוקטבה מעל. כולל בתוכו גם 9 וגם 7.

13 - כמו 6 רק רוקטבה מעל. כולל בתוכו גם 11 גם 9 גם 7.
15 - זה למעשה 2 אוקטבות מעל שם האקורד.

 

אם לאקורד דו מז'ור C:
אם נוסיף את הצליל B, נקבל את האקורד Cmaj7.

אם נוסיף את הצליל Bb, נקבל את האקורד C7.

תרגול:

אקורד Dm7 מורכב מהצלילים:

1 (D)

3b (F)

5 (A)

7 (C)

אקורד G7 מורכב מהצלילים:

1 (G)

3 (B)

5 (D)

7 (F)

התרגול כולל צלילים נוספים שנוכל להוסיף לאקורדים הבסיסיים:

Gm7: G (1), Bb (3), D (5), F (7)

Am7: A (1), C (3), E (5), G (7)

נסו לחשוב על אקורדים נוספים ולהוסיף את הצלילים לפי הכללים שציינו, על מנת ללמוד את מבנה האקורדים המרובעים והמשולשים בצורה הטובה ביותר.

סיכום:

אקורד משולש הוא אקורד המורכב מ-3 צלילים (שורש, טרצה, קווינטה).

תו 1 קובע את שם האקורד, תו 3 קובע אם האקורד מז'ורי או מינורי ונותן לו את האופי המיוחד. ותו 5 - מסכם.  נותן לאקורד את המסגרת.


אקורדים מרובעים (כמו 7Maj ו-7) מוסיפים צלילים נוספים והופכים את האקורד לעשיר יותר.

תרגול של אקורדים שונים עם תוספות של 7 ו-9 יכול לעזור להבין את המבנה המורכב יותר של האקורדים.

נסו לבנות עם המורה ולתרגל אקורדים נוספים ולגלות את הצלילים המרכיבים את כל אחד מהם!

מסו לשיר את הצו הראשון של האקורד. יחד/לחוד עפ הפסנתר או גיטרה.
נסו ככה עם תו שלישי של האקורד ועם תו חמישי של האקורד.

נסו לתרגל עם המורה שירת מרווחים.

כאשר תדעו לשיר טרצה קטנה וטרצה גדולה, תהייה לכם יכולת לשיר אקורד מכל תו.
זה השלב, שבו נפתח השער לנגינת שירים משמיעה ומציאת אקורדים למנגינה.